Selasa, 2 Februari 2010

Jenjalan kat Putrajaya...

Lama aku xupdate blog ye...hmmm cian blog aku ni..da usang jadinya...xperla, utk meriahkan blog aku ni...aku bercadang nk adakan satu contest...

Contest ni sempena Damia yang akan berusia 1thn. Contestnya masih lg dlm perkiraan aku. Hadiahnyapun masih lg aku berkira2. Ok. aku tinggalkan sekejap pasal contest ni.

Aku nk update dl story 1-2 mggu yg berlalu...

Da 2 mggu berturut2 aku n asben bawak Damia g jejalan kat Putrajaya...Sabtu aku ada ceramah e-dagang...so ahad la masa terluang aku nk bawak dia jejalan...mulanya aku nk amik gamba je utk anta ke majalah PA&MA tp bila aku tgk kemeriahan suasana kat bulatan depan masjid tu rasa cam seronok lak.

So xmo da celoteh pepanjang...korang tgk la gamb2 yg aku amik ni.


24 Januari 2010








31 Januari 2010



Ahad, 24 Januari 2010

Kursus e-dagang..nk g x?

Mggu lepas, 23hb 01 2010 aku g kursus keusahawanan e-dagang bersama NDLALA NETWORK yang bertempat di GMI,bangi...well kursus tu berjalan ngn baik walaupun byk menda yg impromptu...

Kursus ni hanyalah testing...yg betul2 punya 30hb Jan ni...

Kurus ni mmg best la...sbb dia kursus + hiburan.... 2 in 1 la kiranya ni...Konsepnya santai...so kami yg g kursus nipun mmg santai habis la...

Yg buat hiburan haritu adalah anak dia sendiri, Shahila...best la walopun impromptu..mmg ok la...nnt aku akan upload video dia kat bawah...

Content kursus ni pun ok sgt la...ajar kite buat duit...sape yg xnk duit kan?tambah2 aku ni ha yg mata duitan xhengat...mmg sesuai sgt g kursus ni...

Sape2 yg nk belajar buat duit tepi bole la g kursus ni yang akan diadakan pada 30hb Januari 2010 bertempat di GMI jam 2petang... Kalini..lebih ramai lagi artis yg akan turun padang bertemu peminat n buat show..

Aku nk g jugak....so sape nk g bole kasi tau aku so aku bole book tiket...n leh aku pickup korang kat mn2...

Kalo ngn aku tiket free sbb Alan (kumpulan UNIC) bagi tiket tu kat aku nnt...

Sepintas bersama ND LALA...

1. Telah berjaya dlm masa 13bln shj dgn formulanya bergelar jutawan.
2.Syarikatnya telah dilantik oleh KPDN untuk menjadi rakan usahasama memberi ceramah kepada golongan2 kurang berkemampuan untuk menjadi usahawan.
3.Syarikatnya telah bertapak hampir di seluruh Msia termasuk Sabah/Sarawak dan lain2 negara seperti Brunei, Singapura, Thailand dan Indonesia.
4.Telah berjaya membantu ramai rakyat menjadi uasahawan berjaya dan jutawan....

Byk lg infonye....tp aku da xhengat da...

Sape nk g tolong sms (013-3549113) aku ye..utk aku book tiket ngn Alan..











Khamis, 21 Januari 2010

Kalori...Ape itu KALORI?

Kalori...Ramai org tau sebut je tp xtau pun ape maksud kalori...akupun samala...tau sebut je...dlm kepala aku kalori tu "kalori = lemak"...ternyata aku salah...

Baru2 ni aku beli majalah RAPI bil.132...dlm tu ada cerita pasal kalori dan cara2 bakar kalori...So, dkt sini akan aku cuba kongsikan dgn korang (korang2 yg xbaca RAPI)
Apa itu kalori? Kalori adalah sebuah unit tenaga. Kalori bukan zat gizi seperti karbohidrat, protein dan lemak. Tetapi tubuh mendapatkan tenaga atau kalori dari zat gizi...

Walaupun kita makan beratus2 jns makanan yang disediakan dgn pelbagai cara, segala makanan boleh difikirkan sebagai jumlah tenaga yang dibebaskan olehnya bila makanan itu akhirnya digunakan untuk tenaga oleh sel badan.
Cara terbaik menurunkan berat badan yang sihat bukan dgn menghindari karbohidrat, melainkan membakar kalori lebih daripada yang diambil melalui aktiviti fizikal atau kecergasan...
Dianggarkan sekitar 60% dari jumlah kalori keseluruhan kite digunakan untuk menjaga denyutan jantung, pernafasan, mengawal suhu badan, penghasilan hormon dan untuk fungsi otak.
Jadual Keperluan Tenaga / Kalori Untuk Sehari

Terdapat 3 faktor yang mempengaruhi keperluan kalori...


1) Saiz Tubuh & Komposisinya
Untuk berfungsi secara betul, tubuh bersaiz besar memerlukan lebih tenaga (lebih kalori) berbanding mereka yang bersaiz kecil. Selain itu otot membakar lebih byk kalori berbanding lemak. Jadi, semakin banyak otot yang anda miliki, semakin tinggi kadar asas metabolik.
2)Usia
Semakin tua, jumlah otot semakin berkurangan dan lemak membentuk sebahagian daripada berat badan. Metabolisma juga perlahan secara semulajadi seiring usia. Ia mengurangkan keperluan kalori anda.

3) Jantina
Lelaki selalunya tidak banyak mempunyai lemak berbanding wanita. Mereka juga lebih banyak otot berbanding wanita seusia dan sama beratnya. Oleh kerana itu, lelaki memiliki lebih tinggi kadar asas metabolik dan membakar lebih banyak kalori berbanding wanita.

Sekiranya kita mengetahui fakta nutrisi setiap pemakanan yang dinikmati, ia memastikan kita memperolehi diet yang sihat. Jika kita mengambil kalori lebih dari yang diperlukan tubuh, berat badan akan bertambah. Tetapi pengambilannya adalah kurang dari yang diperlukan, berat badan akan berkurangan.
Metabolisma sebenarnya adalah enjin yang membakar kalori dan bertindak seakan penimbang yang menyeimbangkan keperluan tenaga anda. Dengan kata mudah, metabolisma adalah proses tubuh tubuh menukar makanan kepada tenaga. Ketika proses biokimikal ini, kalori dari karbohidrat, lemak dan protein bergabung dengan oksigen untuk membebaskan tenaga yang diperlukan bagi tubuh berfungsi.

(Sumber adalah dari majalah RAPI bil132)

Rabu, 20 Januari 2010

RMKe-10...Buat aku gileerrr

RMKe10...nape pulak la kan aku leh kait RMKe-10 ni erk?mesti korang konpius jap...Aku kan teknisen bhgn pembangunan kat UM ni...(bila la nk naik pangkat ni?)..Oleh kerana dari mula aku masuk smpi la skang aku sorang je yg update n terlibat ngn SPPII,makanya automatically aku akan terlibat dgn segala pemantauan dan penjanaan maklumat projek antara UM n KPT,ICU dll...bunyi cam xbestkan kerja aku?mmg xbest pun...kerjaannya mmg memboringkan pun...

RMK9 pun xabis lg, da sibuk ngn RMK10...semalam aku g taklimat e-permohonan pun aku da blurrr...skang sume nk online...byk lak tu nk kena paham...nasib la kalo org tu byk projek...contohnya UiTM..kan byk cawangan?kalo byk cawangan byk la projek kan?cian jugak aku kat dorang...tp team dorang rmi yg involve utk menda2 camni...cam UM ni anta aku je salunya mengupdate ni sume...makanya akupun keciankan diri aku gak...hahah

Aku tau korang xpaham sepatah hape pun aku dok bebel kat sini...xpe..biar korang xpaham...asal aku paham sorang sudah...asal kebingungan dan kebengongan aku terluah.

Waaaa...byk nk kn buat..byk borang nk kn isi...tp aku xtau nk buat...pegawai dari UPM tu selamba je ckp dorang da buat...susah katanya smpi kn panggil org UPE dtg tolong explain..huuuh..gilos aku.UM satu haprak xbuat lg nih...

Dlm taklimat semalam baru aku tau ape tu GARIS PANDUAN 1 & 2 RMKe-10 tu wujud...aku tgk pun xpnah...inikan nk tau ape kandungan dia....Baru ingt nk mtk ketua cari org lain ganti aku buat SPPII ni...lagipun xde dlm KPI akupun menda2 ni...tp mesti ketua aku x akan kabulkan hasrat aku ni...heh..

RMK-10 kali mmg bowing...susah!

Isnin, 18 Januari 2010

Damia da 10 bln!!!

Pejam celik..pejam celik..rupanya da 10 bln anak mama ni..hmmm lg 2bln lg mia nk 1thn..
So far Mia masih belum betol2 jln lg...masih sonok dok merangkak dan bertatih...xperla, aku lebih prefer dia merangkak lama2...coz ada kajian yg pnah aku bc dl (sblm aku kahwin dl) mengatakan bahawa "kanak2 yg lebih lama merangkak adalah lebih cerdik kerana otaknya lebih lama dilatih berbanding kanak2 yg merangkak sekejap shj ato tidak merangkak (mengensot dan terus berjalan)...Hal ini berlaku akibat pergerakan merangkak itu sendiri (koordinasi tgn dan kaki) melatih otaknya..."dan katanya lagi "hasil kajian mendapati kanak2 di bangku sekolah yg 'bermasalah' didapati ada diantara mereka tidak merangkak atau tertinggal salah satu pergerakan semasa proses pembesaran..." Hmmm.. betul ke x, akupun xtau la...kalo salah kajian tu makanya akupun salah la...
Mama aku dl kata aku berjalan seusia aku 10bln...da jln cantek da...itu yg menghairankan dia knp anak aku masih xberjalan...
Aku x ambil pusingpun kerisauan mama aku tu...ape yg penting anak aku sihat dan gembira dan semakin bijak...
Setiap hari aku bagi anak aku mkn examo...alhamdulillah..nmpk juga keberkesanannya..Anak aku senang ikut ape yg kami perkatakan...ulang sahaja perkataan tersebut berkali2 dan dia akan perhatikan mulut dan mata aku dgn lama...dan xlama tu terus dia sebut...tp xde la clear mcm aku sebut...ada la pelat skit...
Damia skang pun da pandai tiru balik ape kite buat kat dia...dia akan buat blk pada mama n baba dia...contohnya, bila kami cium dia, dia akan cium kami blk...bl kami tiup perut dia bl berbaring...bl kami pulak yg berbaring, dia akan tiup pulak perut kami...
Setiap keletah Mia mmg xmengeringkan gusi kami...Walaupun Damia skang da pandai "mengamuk" tapi "amuk" dia tetap meledakkan tawa kami...
Prestasi Mia setakat ni:
Mengiring - 2bln
Meniarap - 2 1/2..da pandai tgk tv da time ni..
Ketawa - nk masuk 3bln
Duduk - 4 1/2 (dok dlm walker da ni)
Merangkak - 5 bln sampai skang...time ni la mia da start mkn skit2
Berdiri - 6bln, masa ni raya..tp berdiri berpaut la...
Tepuk tgn - 7bln
Bertatih - 8bln smpi skang
Gigi tumbuh - Hujung2 8bln nk masuk 9 bln.
Berjalan - ?, xtau bila dia nk berjalan...mungkin 1thn baru dia berjalan
Bahasa Mia...~~~
Mama - aku ler tu...tp salunya dia panggil bl nk tido, nk nenen nk makan..
Baba - bila suka dia akan sebut..dan bila nmpk baba dia masa nk amik dia dari umh pengasuh...
Mamammmm - nk makan le tu...ato bila dia nmpk mangkuk n sudu mkn dia..ato biskut dia kat
pasaraya...
nenennn - nenen ler... ;P
neneyyy - ni nenek..
aaaAAA - hahah..yg ni dia xreti lg...ni panggil atuk.. :D
Mia pantang.....~~~
1. tgk kartun
2. tgk budak (suka budak)
3.Dgr lagu..dia akan berjoget..xkira la lagu rancak ke,zikir ke,azan pun dia berdangdut gak...
4.tgk benda2 bersepahan...suka masuk mulut
5.Haiwan..mia suka kucing n tgk haiwan dlm tv...dia akan tepuk tgn..
6.Cukup suka dinyanyikan..
7.Air...pantang tgk air...
8.Tingkap...suka kuar tgn kat tingkap pastu tadah tgn seolah2 dapat pgg angin tu...
9.Stereng..Ni plg dia suka.

Ahad, 17 Januari 2010

Berak2 sbb nk tukar bulan?

Dari mggu lps lg Mia asik berak2...rasanya dari hari Khamis...sbb Ibu Ani kata mia byk berak haritu...hmmm mungkin sbb mlm sblmnya tu kami g makan kat satu kedai kat Bangi...mkn sate.aku ngn asben pun skt perut gak...

Mula tu aku xrisau sgt...tp aku tgk kerap pulak masa ari Jumaat tu...smpi merah2 anus dia..xsampai 5min aku siap tukar pampers dia, dia berak blk...xbyk,skit je...tp kn la tukar gak takut ruam kang...

Aku sapu decozol utk elak ruam lampin...bedak ni kureng la...tambah kalo bedak agnesia tu...semenjak sepupu aku yg kerja kat spital tu kata agnesia bole sebabkan lelah, aku da xpki da..Ok la decozol ni...kejap je reda ruam dia tu..

Mama kata mungkin sbb nk tukar bulan...tu yg aku tggu dl xg klinik...lgpun Mia mkn, minum dan aktif mcm biasa...tp semalam aku x le nk tunggu da...kesian dia asik berguling ngn aku nk pki pampers..(susah sgt nk pkikan pampers kat dia...kn pasang kartun dl bg diam)..

Dr kata kalo da sampai berak hijau tu mungkin sbb virus...dan disebabkan da 4hari dia bagi suntikan kat Mia utk legakan anus dia dan kurangkan berak2 dia...pastu dptla 1botol ubt minum...(nasibla Mia skang ni senang bg ubt)..Dr soh bentikan susu botol dia dan bg susu badan je...mkn plak bubur nasi yg kite masak...minum air mineral je...

Dl ada kakak kat opis aku ni anak dia pun jd camtu gak...asik berak2 je..bawak g Dr, Dr xbg mkn langsung...minum air mineral ngn susu badan je...lg kesian.

Mungkin sbb anak aku ni kurus tinggi tu yg Dr kasi gak mkn...kalo x, mungkin dia pun xle mkn...Dr tegur gak anak aku kurus...dia soh timbang tgk 7.8kg je...sblm ni aku timbang 8kg...tp ty yg aku heran...anak aku ni kuat mkn...xbenti aku bg mkn...abis je bg bubur nasi...aku bg biskut sambil dia dok main2 tu...tp tu la anak aku ni kalo org tgk mmg xheran la, mmg aktif..xlarat nk kepung.

Harini ayah anta gi umah Ibu Ani...aku tepon bg tau keadaan dan penjagaan Mia...harap2 Mia ok la...

p/s : 1st time Mia sakit aku xjg..
Xdok diam...ade je kerjanya...explore sana sini...

Baru pas siap pki pampers...rehat jap baru pki bj lak..

Selasa, 12 Januari 2010

Bestfwen?Not anymore erk?

Dl masa aku sek kat Bahiyah dl used to hv a lot of frenz...kawan baik2 belaka...yg byk tolong aku masa suka dan duka...but after aku pindah g teknik bentong...yg tinggal cuma 2 3 kerat je..pastu bila aku masuk PUO lak...dpt kawan baru kawan yg lama da jd renggang...yg lama2 tu lg la renggang kan?

Yg patah kan tumbuh, yg hilang kan berganti...mmg betul yg patah akan tumbuh(kecuali kalo da bantut)...yg hilang kan berganti...tp bg aku kawan tu xle nk tukar ganti..esp yg rapat(pd aku dan mungkin pd korang aku ni xrapat pun)..jasa korang aku kenang smpi hari ni...dan mungkin sampai mati. Kenangan kite tu tersemat rapi...

Tp skang ni aku rasa cam jauh je ngn korang...tgk skang kowang da buddy2 ngn org lain cam aku ni da xsame taraf ngn kowang (bukan aku tamak n xkasi kowang kwn ngn org lain...)...feel sad sgt...kawen aku pun kowang xdatang...Ye aku faham, kowang ada urusan itu dan ini...tp kawen kowang aku cuba dan akan datang...(xbaik balas2 kan)..lagipun, tu je la masanya kowang ajak aku utk berjumpa...itupun kalo kowang ajak.

Ada yg aku add di fb dan ym tp bila kite bersembang cam rasa jurangnya...da xrase ape...ade yg aku tegur/comment photo di fb nya...tp langsung xreply aku...cam aku ni halimunan lak di situ...dan akhirnya aku hanyut jauh dari kowang...

Kowang, aku ni ada wat salah ke ngn kowang? kalo ada, aku mintak mahap sesangat...

RIHANNA-RUSSIAN ROULETTE



Lyrics | Rihanna Lyrics | Russian Roulette Lyrics Read more: http://www.metrolyrics.com/russian-roulette-lyrics-rihanna.html#ixzz0bynKZxO6

SUSAN BOYLE - I DREAMED A DREAM



Lyrics | Susan Boyle Lyrics | I Dreamed A Dream Lyrics Read more: http://www.metrolyrics.com/i-dreamed-a-dream-lyrics-susan-boyle.html#ixzz0byt7LOML