Lilypie Breastfeeding tickers
Daisypath Anniversary tickers

Isnin, 18 Januari 2010

Damia da 10 bln!!!

Pejam celik..pejam celik..rupanya da 10 bln anak mama ni..hmmm lg 2bln lg mia nk 1thn..
So far Mia masih belum betol2 jln lg...masih sonok dok merangkak dan bertatih...xperla, aku lebih prefer dia merangkak lama2...coz ada kajian yg pnah aku bc dl (sblm aku kahwin dl) mengatakan bahawa "kanak2 yg lebih lama merangkak adalah lebih cerdik kerana otaknya lebih lama dilatih berbanding kanak2 yg merangkak sekejap shj ato tidak merangkak (mengensot dan terus berjalan)...Hal ini berlaku akibat pergerakan merangkak itu sendiri (koordinasi tgn dan kaki) melatih otaknya..."dan katanya lagi "hasil kajian mendapati kanak2 di bangku sekolah yg 'bermasalah' didapati ada diantara mereka tidak merangkak atau tertinggal salah satu pergerakan semasa proses pembesaran..." Hmmm.. betul ke x, akupun xtau la...kalo salah kajian tu makanya akupun salah la...
Mama aku dl kata aku berjalan seusia aku 10bln...da jln cantek da...itu yg menghairankan dia knp anak aku masih xberjalan...
Aku x ambil pusingpun kerisauan mama aku tu...ape yg penting anak aku sihat dan gembira dan semakin bijak...
Setiap hari aku bagi anak aku mkn examo...alhamdulillah..nmpk juga keberkesanannya..Anak aku senang ikut ape yg kami perkatakan...ulang sahaja perkataan tersebut berkali2 dan dia akan perhatikan mulut dan mata aku dgn lama...dan xlama tu terus dia sebut...tp xde la clear mcm aku sebut...ada la pelat skit...
Damia skang pun da pandai tiru balik ape kite buat kat dia...dia akan buat blk pada mama n baba dia...contohnya, bila kami cium dia, dia akan cium kami blk...bl kami tiup perut dia bl berbaring...bl kami pulak yg berbaring, dia akan tiup pulak perut kami...
Setiap keletah Mia mmg xmengeringkan gusi kami...Walaupun Damia skang da pandai "mengamuk" tapi "amuk" dia tetap meledakkan tawa kami...
Prestasi Mia setakat ni:
Mengiring - 2bln
Meniarap - 2 1/2..da pandai tgk tv da time ni..
Ketawa - nk masuk 3bln
Duduk - 4 1/2 (dok dlm walker da ni)
Merangkak - 5 bln sampai skang...time ni la mia da start mkn skit2
Berdiri - 6bln, masa ni raya..tp berdiri berpaut la...
Tepuk tgn - 7bln
Bertatih - 8bln smpi skang
Gigi tumbuh - Hujung2 8bln nk masuk 9 bln.
Berjalan - ?, xtau bila dia nk berjalan...mungkin 1thn baru dia berjalan
Bahasa Mia...~~~
Mama - aku ler tu...tp salunya dia panggil bl nk tido, nk nenen nk makan..
Baba - bila suka dia akan sebut..dan bila nmpk baba dia masa nk amik dia dari umh pengasuh...
Mamammmm - nk makan le tu...ato bila dia nmpk mangkuk n sudu mkn dia..ato biskut dia kat
pasaraya...
nenennn - nenen ler... ;P
neneyyy - ni nenek..
aaaAAA - hahah..yg ni dia xreti lg...ni panggil atuk.. :D
Mia pantang.....~~~
1. tgk kartun
2. tgk budak (suka budak)
3.Dgr lagu..dia akan berjoget..xkira la lagu rancak ke,zikir ke,azan pun dia berdangdut gak...
4.tgk benda2 bersepahan...suka masuk mulut
5.Haiwan..mia suka kucing n tgk haiwan dlm tv...dia akan tepuk tgn..
6.Cukup suka dinyanyikan..
7.Air...pantang tgk air...
8.Tingkap...suka kuar tgn kat tingkap pastu tadah tgn seolah2 dapat pgg angin tu...
9.Stereng..Ni plg dia suka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

RIHANNA-RUSSIAN ROULETTE



Lyrics | Rihanna Lyrics | Russian Roulette Lyrics Read more: http://www.metrolyrics.com/russian-roulette-lyrics-rihanna.html#ixzz0bynKZxO6

SUSAN BOYLE - I DREAMED A DREAM



Lyrics | Susan Boyle Lyrics | I Dreamed A Dream Lyrics Read more: http://www.metrolyrics.com/i-dreamed-a-dream-lyrics-susan-boyle.html#ixzz0byt7LOML